El preu de la llibertat

Diluns vaig escoltar una tertúlia de la COPE i el que hi vaig sentir m’ha impulsat a escriure aquest post. Abans, però, una reflexió.

Fa uns mesos, El País publicava una excel·lent entrevista que li va fer l’escriptor colombià Juan Gabriel Vásquez al nord-americà Jonathan Franzen, autor de Llibertat.

Franzen deia una cosa que des de llavors no m’he pogut treure del cap:

“Una de las razones del título”, me dijo Franzen cuando le hablé del asunto, “es mi intento por recuperar una bella palabra de manos de los estúpidos y volverla a poner en manos de quienes pueden apreciar su complejidad y su belleza”.

La frase de Franzen és completament il·luminadora. En efecte, és trist veure com el concepte s’ha devaluat tant que gairebé ja no significa res. El procés va començar ara fa uns anys, i fa la impressió que els estrats més reaccionaris de la societat són els que més gràcia hi van veure. Davant de qualsevol debat, fos quin fos, s’hi col·locava al davant la bandera de la llibertat. Llei del tabac? Llibertat per fumar on vulgui. Toros? Llibertat per veure les curses de braus. L’educació a Catalunya? Llibertat perquè els meus fills els pugui escolaritzar en la llengua que a mi em sembli. Llibertat, en definitiva, per anul·lar tots els debats.

Aquest procés va arribar a un punt culminant quan la cadena COPE va adoptar la paraula en una de les últimes campanyes. “Somos libres”.

Ara sí: Dilluns vaig escoltar la tertúlia econòmica que cada vespre fan al programa La linterna de la COPE. El President Pujol ja ho preguntava, fa uns anys: per què l’escolteu, la COPE? Doncs jo l’escolto perquè s’ha de sentir totes les opinions, les que t’agraden i les que no, i perquè de tot se n’aprèn. Ara bé, el que no m’esperava és que un dels tertulians, el professor universitari Pedro Fraile, digués amb tota normalitat que “cuando hay una dictadura ligüística en Cataluña es ahora. En el franquismo fue anecdótico y pasajero”. El document el podeu escoltar en aquest podcast, als onze minuts i cinquanta segons (11’50”, si ho preferiu).

Sí que és veritat. Són lliures. Va costar molt conquerir el dret a la llibertat d’expressió i no hi hem de renunciar de cap manera. Que cadascú gestioni amb la seva consciència com l’utilitza. Si es vol fer servir per qualificar el que es viu a Catalunya amb el català de “dictadura”, endavant (curiosa dictadura, que permet que es difonguin aquestes opinions). Si es vol fer servir per descriure el que passava durant el franquisme d’anecdòtic i passatger, també, llum verda. La llibertat resulta que és això.

Tinc ganes de llegir Llibertat. Tinc ganes que la paraula torni a tenir un sentit. Tinc ganes que la prenguin de les mans dels que no saben apreciar la seva enorme bellesa i complexitat. Però m’he d’aguantar.

Aquest és el preu de la llibertat. Empassar-me la ràbia i fotre’m.

Aquesta entrada ha esta publicada en Un dia de fúria. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a El preu de la llibertat

  1. oriolvidal ha dit:

    Benvingut! No hi ha llibertat sense responsabilitat, la vulguis adoptar des de l’extrem o des de qualsevol punt intermig. Ens costa molt a tots usar-la amb coherència; prou que t’ho dirà en Franzen.

    I prova d’aquestes dificultats en són, també, les lluites idiomàtiques i els personatges i les formes amb què s’embranquen: uns, perquè alcen la seva llibertat contra els horitzons i una llibertat més ampla dels seus fills; altres, perquè apliquen mesures maximalistes sobre tot un món de detalls. Per exemple, a mi em pot resultar molt fàcil dir que, educat en alt grau en castellà, m’expresso de puta mare en català.

    • zeroamalthus ha dit:

      Gràcies per la benvinguda! Espero els teus consells per anar donant-li forma poc a poc a aquest bloc que encara no és res definit. I en els comentaris, desitjo que siguis, com sempre, inclement en la crítica i esmolat en l’argument.

Deixa un comentari

